رفتن به محتوای اصلی

آشنایی با شرایط وام فرزندآوری

جمعیت و فرزندآوری
شرایط دریافت وام فرزندآوری
وام فرزندآوری

بحران جمعیت یکی از اصلی ترین چالش های اجتماعی ایران طی چند سال اخیر بوده است. بر این اساس دولت عزم خود را جزم نموده تا با بسته های تشویقی و حمایتی سیر نزولی جمعیت در ایران را افزایشی نماید. اهدای وام قرض الحسنه از جمله همین اقدامات تشویقی در راستای جمعیت آوری می باشد. اما شرایط و نحوه ی اخذ وام چگونه است؟

وام فرزندآوری به چه کسانی تعلق می گیرد؟

۱- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲- پدر متولدین سال (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند

۳- وام فرزند آوری الزامی به سپرده گذاری ندارد

۴- آغاز بازپرداخت وام فرزند آوری، پس از ۶ ماه از دریافت وام می باشد.

۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است

۶- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می گیرد.

۷- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.

۸- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

۹- تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲/۵ نباشد .

۱۰- در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط به کودک بعدی امکان پذیر است.

چه مدارکی برای اخذ وام مورد نیاز است؟

۱- اصل شناسنامه پدر و فرزند

۲- اصل کارت ملی پدر

۳- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت

۴- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سامانه پس از مرحله ثبت نام

شرایط ضامنین وام فرزند آوری چگونه است؟

تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند با اخذ یک ضامن معتبر و سفته و با دوره تنفس شش ماهه پرداخت می شود.
بر طبق مصوبه شورای پول و اعتبار برای تسهیلات کمتر از مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال یک ضامن معتبر و برای مبالغ بالاتر، دو ضامن معتبر کافی‌ست که تشخیص ضامن معتبر بر عهده بانک عامل می باشد.

روش ثبت نام وام فرزند آوری

کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط می‌باشند، ابتدا باید از طریق سامانه  ve.cbi.ir  ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه نمایند.

در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و می باید مجددا ثبت نام نمایند.

پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و می باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.

متقاضیان می توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه قدام نمایند.

دسته بندی